Generalforsamling 2026

ForskByg-medlemmer på rundvisning hos BUILD - AAU.

ForskByg afholdt den årlige generalforsamling 11. maj 2026 hos BUILD – AAU.

 

I årsberetningen lagde forperson Mette Glavind vægt på, at ForskByg står stærkere end nogensinde og har vist sin styrke ved at samle Danmarks vidensinstitutioner om fælles udfordringer og muligheder inden for forskning, innovation og uddannelse vedrørende byggeri og anlæg.

 

På generalforsamlingen blev ForskByg-bestyrelsen for det kommende år valgt:

  • Mette Glavind, Teknologisk Institut (forperson)
  • Søren Wandahl, Aarhus Universitet
  • Carsten Damgaard, DBI – Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut
  • Kasper Lynge J., BUILD – Institut for Byggeri, By og Miljø
  • Jan Karlshøj, DTU Construct

Således fortsætter Mette Glavind som forperson den næste periode, mens Carsten Damgaard, Søren Wandahl, Kasper Lynge Jensen også fortsætter i bestyrelsen. Jan Karlshøj er nyt medlem af bestyrelsen. Hans Nørgaard Hansen, DTU, takkede af og genopstillede ikke efter flere år i bestyrelsen. 

På generalforsamlingen var der desuden valg til WE BUILD DENMARKs bestyrelse, hvor ForskByg har tre pladser, der er på valg hvert andet år. Én af pladserne var på valg i 2026, og her blev Jan Karlshøj valgt. Christian Koch og Mette Glavind har de to øvrige ForskByg-pladser i WE BUILD DENMARKs bestyrelse.

Generalforsamlingen blev efterfulgt af et medlemsmøde, som bl.a. indeholdt et oplæg ved sekretariatsleder Silas Skovbo, som fortalte om det nyligt igangsatte forskningsprogram på tværs af fire universiteter: “The research programme Civil Engineering and the Green Transition in the Built Environment (CEBE).

Der var desuden rundvisning i BUILD – AAU’s laboratorier for betonteknologi, energi og indeklima samt hav og havnebygning. Tak for godt værtsskab og rundvisning til BUILD – AAU.

Stemningsbilleder fra rundvisningen hos BUILD – AAU ifm. ForskByg generalforsamling og medlemsmøde 11. maj 2026: